از صفر تا صد روش نگهداری فیلودندرون برگ انجیری

زمان مطالعه: 9 دقیقه

اگر می‌خواهید شکل و اندازه گیاه خود را کنترل کنید می‌توانید آن را توسط یک قیچی یا چاقوی مناسب هرس کنید. برای این کار کافی است تمام برگ را با دم آن از روی ساقه بچینید. همچنین اگر می‌خواهید ساقه گیاه دیده شود می‌توانید برگ‌های پایینی را هرس کنید. علاوه‌براین برگ‌های فیلودندرون برگ انجیری با افزایش سن و در طول زمان می‌میرند.

فیلودندرون برگ انجیری گیاهی گرمسیری است و در اتاق‌های بزرگ جلوه زیبایی پیدا می‌کند. این گیاه رشد خوب و قدرتمندی دارد بنابراین برای نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری بهتر است آن را در جایی قرار دهید که فضای کافی برای رشد داشته باشد. ضمن اینکه این گیاه درمقابل وزش باد نیز مقاوم است، بنابراین می‌توانید آن را در بالکن یا پاسیو نیز قرار دهید. گفتنی است که اگر گیاه خود را در گوشه‌ای از دیوار قرار دادید بهتر است هرازگاهی آن را بچرخانید تا با تمام قسمت‌های آن برسد.

افوربیا اینگنس ارتفاع150
2,806,000 تومان

یوکا 30 ساله در گلدان فلزی دسته دار
3,128,000 تومان

کالانکوئه مخملی یک تنه ارتفاع130

برگ انجیری غول پیکر ارتفاع110

افوربیا اینگنس کلکسیونی ارتفاع150

نور مورد نیاز برای نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری

از آفات گذشته بیماری‌هایی مثل بلایت باکتریایی و پوسیدگی ریشه نیز می‌تواند این گیاه را آلوده کند.

فهرست مطالب:

مشخصات کلی فیلودندرون برگ انجیری

  • نام علمی: Philodendron bipinnatifidum
  • خانواده: گل شیپوریان
  • بومی: آمریکای جنوبی
  • نام‌های مرسوم: فیلودندرون برگ انجیری، فیلودندرون درختی

روش نگهداری فیلودندرون برگ انجیری

اگر می‌خواهید شکل و اندازه گیاه خود را کنترل کنید می‌توانید آن را توسط یک قیچی یا چاقوی مناسب هرس کنید. برای این کار کافی است تمام برگ را با دم آن از روی ساقه بچینید. همچنین اگر می‌خواهید ساقه گیاه دیده شود می‌توانید برگ‌های پایینی را هرس کنید. فراموش نکنید در زمان هرس کردن دستکش به دست کنید و به‌هیچ‌وجه دست خود را به دهان یا چشمان خود نزنید.

چرا روی برگ‌های فیلودندرون برگ انجیری لکه ایجاد شده است؟

میزان آبیاری فیلودندرون برگ انجیری کاملا بستگی به فصل و شرایط محیط دارد. به‌صورت‌کلی این گیاه به هفته‌ای یک بار آبیاری نیاز دارد، اما اگر می‌خواهید یک آبیاری دقیق و مدیریت شده داشته باشید باید به خاک گیاه دقت کنید؛ به‌طوری‌که هر زمان نیمه بالایی خاک فیلودندرون برگ انجیری خشک شده باشد زمان آبیاری آن است.

برای آبیاری فیلودندرون برگ انجیری اینکار را از پایین و نزدیک به پایه گیاه انجام دهید و آب را تا جایی بریزید که اضافه آن از زیر گلدان خارج شود. در طول نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری توجه داشته باشید که این گیاه تمایل زیادی به خیس ماندن بیش‌ازحد خاک و ریشه‌اش ندارد و از این اتفاق آسیب نیز می‌بیند.

این اتفاق به‌خاطر خیس ماندن برگ‌های گیاه، عدم گردش مناسب هوا و آبیاری زیاد رخ می‌دهد. اگر برگی دچار چنین مشکلی شده است، بهتر این برگ را از روی گیاه جدا کنید تا برگ‌های دیگر آلوده نشوند. توجه داشته باشید که اگر روی برگ‌های فیلودندرون برگ انجیری خود لکه‌های تیره رنگی دیدید، نشانه‌ای از پوسیدگی و در نهایت مرگ آن برگ است.

چرا برگ‌های فیلودندرون برگ انجیری جمع شده و قهوه‌ای می‌شوند؟

همان‌طور که گفتیم این گیاه بیشتر به‌خاطر برگ‌های زیبا و جذابی که دارد پرورش داده می‌شود، اما می‌تواند گل هم بدهد. فیلودندرون برگ انجیری وقتی درون خانه نگهداری شود توانایی گل دادن زیادی ندارد و برای رسیدن به بلوغ کامل و توانایی گل‌دهی باید 15 یا 16 سال صبر کنید. بنابراین نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری در خانه و انتظار برای گلدهی تقریبا بی‌فایده است. زمانی که فیلودندرون برگ انجیری گل بدهد گل‌های سفید رنگی می‌دهد که در زیر برگ‌ها پنهان خواهند شد.

بهترین خاک برای فیلودندرون برگ انجیری خاکی غنی و قلیایی است که سبک و زهکشی خوبی داشته باشد؛ خاکی که آب را به‌خوبی تخلیه کند. به‌عنوان‌مثال ترکیب مساوی از ورمیکولیت و پیت‌ماس یا پیت‌ماس و پرلیت برای نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری عالی است.

تکثیر فیلودندرون برگ انجیری

در مجموع در این مطلب سعی کردیم درباره روش نگهداری فیلودندرون برگ انجیری اطلاعات لازم را در اختیار شما گذاشته باشیم؛ بااین‌حال چنانچه حین خواندن مطلب سوالی در مورد این گیاه به ذهنتان رسیده است، اما پاسخ آن را نیافته‌اید یا نیاز به مشاوره در مورد گل و گیاه دارید، از طریق بخش نظرات زیر همین مطلب سوالات خود را با کارشناسان گلفروشی آنلاین گُل‌سِتان درمیان بگذارید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهند. ضمن اینکه در ادامه مطلب سوالات پرتکرار شما در مورد نگهداری فیلودندرون برگ انجیری را نیز گرده‌آوری کرده‌ایم و می‌توانید جواب بیشتر سوالات خود را از آن‌ها دریافت کنید.

رز جاودان دیو و دلبر
470,000 تومان

سوالات پرتکرار شما درباره روش نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری

فیلودندرون برگ انجیری چقدر رشد می‌کند؟

فیلودندرون برگ انجیری در محیطی با دمای حدود 25 درجه سانتی‌گراد خوشحال است و قرار دادن این گیاه در مقابل وسایل سرمایشی یا گرمایشی می‌تواند به آن آسیب بزند. ضمن اینکه اگر در معرض سوز سرما یا باد گرم نیز باشد پژمرده خواهد شد. ازاین‌رو باید مراقب این دو مسئله باشید.

آبیاری

فیلودندرون برگ انجیری گیاهی اهل آمریکای جنوبی و از خانواده گل شیپوریان است، اما امروزه بیشتر در فلوریدا رشد می‌کند. این گیاه بالا رونده نیست و مثل فیلودندرون برگ قلبی شاخه‌هایی آویز ندارد. از این گیاه با نام فیلودندرون درختی نیز یاد می‌شود. مثل بسیاری دیگر از اعضای گونه فیلودندرون این گیاه نیز به‌خاطر برگ‌های زیبایی که دارد پرورش داده می‌شود. برگ‌های همیشه سبز و جذاب این گیاه می‌تواند روی ساقه‌هایی باشد که تا یک و نیم متر رشد کرده‌اند و زیبایی را به خانه‌تان هدیه بدهد. اگر دنبال خرید گیاه آپارتمانی و خاصه گیاهی سبز هستید، فیلودندرون برگ انجیری را انتخاب کرده و برای یادگیری روش نگهداری آن نیز در ادامه با گُل‌سِتان همراه باشید. در این مطلب از گُل‌سِتان با روش نگهداری فیلودندرون برگ انجیری همراه شما بوده و در پایان نیز سوالات پرتکرار شما درباره نگداری از این گیاه را پاسخ خواهیم داد.

مطلب مرتبط: راهنمای جامع تکثیر گیاهان آپارتمانی

آفات و بیماری‌ها

این گیاه مستعد ابتلا به شته و شپشک است. این آفات می‌توانند مانع رشد گیاه، ایجاد لکه‌های زرد رنگ، ایجاد سفیدک و حتی در موارد شدید مرگ آن شوند. برای خلاصی از دست این آفات می‌توانید برگ‌های گیاه را با کمک یک پارچه نرم و تمیز که به الکل آغشته شده پاک کنید. همچنین می‌توانید با اسپری کردن صابون آفت‌کش نیز این حشرات را از بین ببرید.

بیشتر مطالعه کنید: با بیش از 12 مورد از گیاهان گلدار بیشتر آشنا شوید

خاک مناسب برای نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری

برای کوددهی به فیلودندرون برگ انجیری بهتر است در فصل رشد گیاه یعنی بهار تا اوایل پاییز اقدام کنید. کوددهی را با یک کود استاندارد گیاهان خانگی و ماهی یک بار انجام دهید؛ درنظر داشته باشید که کوددهی زیاد باعث پژمردن و حتی مرگ گیاه می‌شود، زیرا کود زیاد باعث تشکیل نمک در خاک و در نتیجه سوختن ریشه‌های گیاه می‌شود.

بعد از بلایت باکتریایی نوبت به پوسیدگی ریشه می‌رسد. پوسیدگی ریشه به‌خاطر آبیاری زیاد، زهکشی نامناسب خاک یا عدم گردش هوا در اطراف گیاه رخ می‌دهد. این گیاه به آبیاری زیادی نیاز ندارد و خاک بیش‌ازحد خیس یا سنگین که نتواند آب اضافه را خارج کند باعث پوسیدگی ریشه آن خواهد شد.

فیلودندرون برگ انجیری را می‌توانید از طریق بذر، قلمه زدن ساقه یا پاجوش تکثیر کنید. برای تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن ساقه کافی است ساقه‌ای که حداقل 2 گره برگ روی آن قرار دارد را از گیاه جدا کنید. توجه کنید که این گره‌ها بسیار مهم هستند، زیرا ریشه‌های جدید از همین قسمت رشد می‌کنند. بعد از اینتخاب قلمه می‌توانید آن را در آب یا مستقیما در خاک قرار دهید تا گیاه پس از مدتی ریشه بدهد. برای تکثیر از طریق پاجوش نیز تنها کاری که باید بکنید این است که پاجوش را از گیاه اصلی جدا کرده و آن را به‌صورت مستقل در گلدانی جدید بکارید.

بیشتر مطالعه کنید: انواع کود‌های مناسب رشد گیاهان (پرلیت-پوکه-خاک برگ-پیت ماس-کوکوپیت)

هرس کردن

این گیاه جزء گیاهانی است که بسیار سمی هستند. خورده شدن برگ‌های این گیاه یا لمس شیره آن می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی برای انسان یا حیوانات خانگی شود. اگر شما فرزند خردسال یا حیوان خانگی دارید بهتر است این گیاه را از دسترس آن‌ها دور نگه دارید.

چطور فیلودندرون برگ انجیری را هرس کنیم؟

گفتنی است که زمانی که این گیاه بالغ شود تنه اصلی گیاه گوشتی‌تر می‌شود و می‌تواند مثل یک ساکولنت آب را درون خود ذخیره کند. ازاین‌رو مقاومت بیشتری در برابر خشکی نیز خواهد داشت.

کوددهی

این اتفاق به دو دلیل رخ می‌دهد؛ اول اینکه گیاه مواد غذایی کمی دریافت کرده است و نیاز به کود دارد و دیگر اینکه گیاه بیش‌ازحد در معرض نور مستقیم خورشید بوده ٌو باعث رنگ پریدگی در برگ‌های گیاه شده است.


منبع: https://www.golsetan.com/blog/how-to-care-philodendron-bipinnatifidum/

مطلب مرتبط: 18 گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم و سایه دوست که خشک نمی شوند!

دمای مناسب برای نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری

بیماری بلایت باکتریایی می‌تواند لکه‌های سبز رنگ را روی برگ ایجاد کرده و پس از مدتی باعث پوسیدن برگ‌ها و مرگ‌شان شود. برای جلوگیری از سرایت بیماری بلایت باکتریایی سعی کنید همیشه برگ‌های گیاه را خشک نگه دارید و در زمان آبیاری تا جای ممکن آب را روی برگ‌ها نریزید. اگر هم برگ‌های گیاه شما دچار این مشکل شده است باید آن‌ها را هرس کنید.

فیلودندرون برگ انجیری فضای زیادی برای رشد می‌خواهد و می‌تواند تا یک و نیم متر فضای اطرافش را اشغال کند. این گیاه یک تنه اصلی دارد که ساقه‌ها در اطراف آن رشد می‌کنند اما معمولا برگ‌های بزرگ آن باعث می‌شوند این تنه دیده نشود.

آیا فیلودندرون برگ انجیری سمی است؟

این اتفاق به‌خاطر وجود نمک زیاد در خاک رخ می‌دهد. نمک به ریشه‌های گیاه آسیب می‌زند و خودش را با قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها یا پیچ خوردن آن نشان می‌دهد. دلیل این اتفاق وجود نمک در خاک، کوددهی زیاد از حد یا کیفیت نامناسب آبی است که به گیاه داده‌اید. برای جلوگیری از این مشکل همیشه بهتر است کود خود را دو برابر بیشتر از دستورالعمل آن رقیق کنید و از آبی استفاده کنید که املاح کمی داشته باشد یا یک شبانه روز استراحت کرده و املاح آن ته‌نشین شده باشد.

چرا برگ‌های فیلودندرون برگ انجیری کم‌رنگ می‌شود؟ بنابراین بهتر است که این برگ‌های مرده از ته قسمت اتصال برگ به ساقه چیده و هرس شوند تا انرژی گیاه صرف برگ‌های مرده نشود. همچنین این برگ‌های مرده ممکن است باعث جذب آفت یا بیماری نیز شوند. در طول هرس کردن فیلودندرون برگ انجیری حتما دستکش به دست کنید، زیرا شیره‌ای که از این گیاه خارج می‌شود می‌تواند باعث ایجاد خارش یا حساسیت برای پوست شما شود.

گلدهی فیلودندرون برگ انجیری

فیلودندرون برگ انجیری به محیطی نورگیر با نور غیرمستقیم نیاز دارد. ازاین‌رو زندگی در نزدیکی یک پنجرا جنوبی یا شمالی برای این گیاه لذت‌بخش خواهد بود. منتها در طول نگهداری از فیلودندرون برگ انجیری باید مراقب باشید که نور مستقیم به برگ‌های آن نرسد، زیرا نور مستقیم می‌تواند باعث سوختن برگ‌های آن شود. فیلودندرون برگ انجیری جزء آن دسته از گیاهانی است که به سمت نور رشد می‌کند بنابراین بهتر است هر 2 الی 3 روز آن را بچرخانید تا رشد نامنظم و خارج از قاعده‌ای نداشته باشد و کج نشود.

توسط گلستان

گلستان عبدی