بررسی انواع دریچه کولر آبی و گازی

این دریچه هوا را میتوان مجهز به فیلتر دریچه بازدید باکس کرد . دومین مطلب اینکه جهت ساخت دریچه کولر در کارخانه، نیازمند دستگاه ها و ابزارهای مجهز کانال سازی می باشیم. جنس تیغه های عمودی و افقیِ دریچه کولر طرح جدیدِ آهنی نیز از ورق روغنی با ضخامت استاندارد می باشد تا در هنگام عبور هوا از لابلای این تیغه ها، صدا و لرزشی پیش نیاید و تیغه ها استحکام لازم را برای ایستایی داشته باشند. اساسا کانال کشی کولر یکی از پارامترهای اصلی در طراحی و معماری ساختمان ها به حساب می آید، اما شما اگر در حال ساخت یک ساختمان یا پیش خرید آن هستید یادتان باشد که حتما به این مسئله توجه داشته باشید.

ساختارِ فریم دریچه کولر سقفی سه طرفه دقیقا شبیه به دریچه کولر چهارطرفه می باشد و تنها تفاوتی که بین این دو دریچه کولر وجود دارد، ساختارِ پرّه های داخلیِ آنها می باشد.در این دریچه کولر ،هوا صرفاً به سه سمت قابلیت پرتاب دارد.اگر یک بُعد از این دریچه کولر به سمت دیوار نزدیک باشد،دیگر نیازی به تنظیم هوا به آن سو نمی باشد و لاجَرم از دریچه کولر سه طرفه استفاده می شود.دریچه کولر سقفیِ سه طرفه نیز قابلیت تولید بصورت بادمپر و بدون دمپر را دارد و در سیستم های رفت و برگشتِ هوا به راحتی قابل استفاده می باشد.از این دریچه کولر در سیستم های برودتی و حرارتی نیز استفاده می گردد.قیمت دریچه کولر سقفیِ سه طرفه نسبت به قیمت دریچه کولر چهارطرفه،به علت کاهش جنسِ مصرفی،کمی پایینتر می باشد،روند تعیین قیمت دریچه کولر سقفیِ سه طرفه و فرمول محاسبه ی آن ،دقیقا شبیه به روند محاسبه ی قیمت دریچه کولر چهارطرفه سقفی می باشد و تنها تفاوت در ضریبِ مبنا و پایه ی قیمت دریچه کولر می باشد. امروزه با توجه به رشد و تراکم بالای جمعیتی در کلان شهری مثل تهران و کلونی وار شدن ساخت و سازها و معماری های شهری و با توجه به اینکه این تراکم بعضا امکان استفاده از فضایی مثل بالکن را بهدلیل دیدی که به حریم خصوصی دیگری باعث می شود را از ما گرفته و با بازگذاشتن پنجره ها هم نهتنها باد خنک و حتی نسیمی نصیب حالمان نمی شود، که فقط پشه ها و انواع حشرات گزنده مهمان ساختمانمان می شوند و روزگارمان را سیاه می کنند، درخواست و تقاضا برای کانال سازی کولر تهران و راه اندازی سیستم هوای مطبوع و استفاده و بهرهمندی از دستگاه های خنککننده چندین و چند برابر شده است.

این نوع دریچه کولر ماهیتا از جنس آلومینیوم ساخته می شود و دارای یک فریم از پروفیل آلومینیوم و پره های عمودی و افقیِ این نوع دریچه کولر نیز از جنس الومینیوم می باشد.بیشترین کاربرد این دریچه کولر در هوارسانی می باشد و جهت برگشت یا اگزاست هوا مناسب نیست.نکته مهم در زمینه ساخت دریچه کولر طرح قدیم این است که جنس ورق دمپر این دریچه کولر عموما از ورق گالوانیزه می باشد و لزومی ندارد که برای این کار از آلومینیوم بهره گرفت. • پره افقی كه امكان جهت دهي هوا را در جهت عمودی فراهم مي آورد. دریچه کانال کولر هوشمند ،برقی و یا کنترلی از جدیدترین نوع دریچه های کولر می باشند که جهت پره های ان با استفاده از ریموت از راه دور قابل تغییر می باشد. • براي سرعت هاي بالاي جريان هوا به علت ايجاد لرزش در پره ها مناسب نيست . لازم به ذکر است در مدل های بازاریِ این دریچه به خاطرِ پایین بودنِ قیمت دریچه کولر و عدم رعایت استانداردهای لازم،هم تیغه ها به سرعت در برابر عبور هوا به صدا می افتند و هم دریچه از کیفیت رنگ خوبی برخوردار نیست.به همین علت حتما پیشنهاد می گردد در هنگام خرید فقط به پایین بودنِ قیمت دریچه کولر اکتفا نگردد و عواملی چون ضخامت ورق مصرفی و کیفیت رنگ در زمان خرید مورد توجه قرار گیرد.

همچنین در هنگام تولید بنا بر درخواست مشتریان پره های عمودی و افقی می تواننددر ردیف جلو و یا عقب قرار گیرند. که به دلیل قرار گیری در دو ردیف افقی و عمودی مجزا توانایی تنظیم دلخواه جهت جریان را در همه جهات دارا می باشد. سپس شبکه های پشت آن را در پشت دریچه تهویه اسپرت خود قرار داده و به آرامی با فشار جا بیندازید. سپس تور را قبل از اینکه دریچه کولرمان را نصب کنیم به داخل کانال کولر با استفاده از چسب مخصوص می چسبانیم. این دریچه هوا این قابلیت را دارد که هم به صورت مستقیم به د۶انه انشعاب کانال هوا متصل گردد و هم به شکل ترکیبی در روی صفحه ی ورقی از جنس آلومینیوم به صورت تایلی در سقف تایلی نصب گردد . قیمت دریچه کولر به طور مشخص به جنسِ تشکیل دهنده ی آن بستگیِ مستقیم دارد. برای همین هست که می گوییم اگر در نحوه کانال کشی کولر بر اساس معماری ساختمان دریچه هوا در محل مناسبی جایگذاری نشود، کولر هوای خنک مطلوب ما را مهیا نخواهد کرد. در روز های سرد سال نیز که حالت گرمایش کولر گازی روشن است هوای گرم از دریچه کولر گازی خارج می شود، دریچه کولر گازی نقش مهمی در کارکرد کولر گازی دارد، اگر این دریچه وجود نداشت کولر های گازی هیچوقت نمی توانستند که عملکر تاثیر گذاری داشته باشند.

در واقع اولین موضوع درتعیین قیمت دریچه کولر آهنی نوعِ متریال و ضخامت ورقِ مصرفی می باشد. • امكان توليد اين دريچه ها از ورق آهن سياه يا فولاد گالوانيزه با ضخامت مختلف و يا استيل ضد زنگ ، در صورت درخواست ، وجود دارد. بصورت مشابه با موارد بالا ،قیمت این دریچه کولر نیز به عواملی چون ابعاد،کیفیت رنگ و وزن جنس مصرفی بستگی دارد. پس در کانال کشی کولر ابی جدا از موارد گفته شده حتما باید به این موضوع هم توجه داشته باشید که سرعت و فشار باد کولر در برندهای مختلف کولر آبی متفاوت است و حتی سایز و اندازه های دستگاه شما نیز در میزان فشار هوا یا به اصطلاح وزیدن باد در کانال ها تاثیر می گذارد و نصاب کانال کولر باید قبل از شروع به کار بداند که طراحی و انشعاب گیری های کانال ها درست باشد و در مکان درست از زانویی ها استفاده شود. این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که برای کانال کشی کولر از بهترین و مرغوبترین مواد موجود در بازار استفاده کنید تا در آینده، مجبور به دوبارهکاری و خرج اضافی نشوید. از جمله کاربردهای دریچه کولر چهارطرفه سقفی،در سیستم های دمش و مکش هوا می باشد.لازم به توضیح است از دریچه کولر در سیستم های سرمایشی و گرمایشی بطور همزمان می توان استفاده نمود.

مبرد در سیستم، گرمای اضافی را جذب می کند و از طریق سیستم بسته بوسیله لوله کشی و کندانسور خارج میکند. دریچه کولر طرح قدیم در هر سایز و هر ابعادی قابل تولید و بهره برداری می باشد و محدودیتی در ساخت آن به لحاظ سایز وجود ندارد.در سیستم های گرمایش و سرمایش بطور موازی از این نوع دریچه کولر می توان استفاده نمود.در ساخت این دریچه کولر نیز باید در حد یک تا یک و نیم سانت بادخور را نسبت به سایز دهانه انشعاب هوا رعایت نمود تا در زمان نصب دریچه کولر دچار مشکل نشد.میزان انسداد هوای عبوری از این دریچه کولر در زمان بسته بودنِ دمپر هوای دریچه کولر به بیشترین حد می رسد.از خصوصیات ویژه دسته دمپر این دریچه کولر حالت گردِ دسته دمپرِ دریچه کولر می باشد و بصورت چرخشی در جهت یا خلاف جهت عقربه های ساعت عمل می کند.از جمله ویژگی های دیگرِ این دریچه کولر امکان تنطیم هوای دریچه کولر به چپ و راست و در عین حال به بالا و پایین می باشد.پوشش رنگ این دریچه کولر از نوع کوره ای الکتروستاتیک می باشد. چرا دریچه های کولر در بالا و رادیاتور ها در پایین اتاق نصب می شوند? قیمت دریچه کولر دوطرفه نسبت به قیمت دریچه کولر سه طرفه پایینتر و مناسب تر می باشد.تمامیِ عواملِ موثر در تعیین قیمت دریچه کولر چهار و سه طرفه در تعیین قیمت کولر دریچه دوطرفه نیز موثر می باشد.

مورد دیگر از عللِ تعیین قیمت دریچه کولر اسلوت،دمپرِ خاصِ این دریچه کولر می باشد.ضمنا کیفیت رنگ پودری استاتیک نیز می تواند در تعیین قیمت دریچه کولر بطور ویژه موثر باشد. اگر بخواهیم عوامل موثر در بالابودنِ قیمت دریچه کولر اسلوت را نسبت به دیگر دریچه ها مورد بررسی قرار دهیم، می توان به آیتم pvc پلاستیکیِ بکاررفته در ساختار این دریچه اشاره نمود. دریچه کولر گرد به منظور انتقال هوای تازه از بیرون محیط ها به داخل فضا مورد استفاده قرار می گیرد. دریچه تنظیم هوا ی خطی اسلوت نیز بصورت بادمپر و بدون دمپر قابل تولید و عرضه می باشد. دریچه کولر خطی کله قندی هم برای سیستم های دمنده و هم سیستم های مکنده امکانِ کاربرد دارد.زمانیکه از این دریچه کولر برای دمندگی استفاده می شود برای تنظیم یا انسدادِ هوای عبوری از آن می توان روی آن دمپر هوا تعبیه نمود و در واقع آنرا بصورت دمپردار ساخت.

کانال هوا و دریچه هوا یکی از تجهیزات اصلی مهم سیستم های تهویه مطبوع هستند. کولرهای گازی و آبی جز یکی از اصلیترین دستگاههای برودتی در این بخش به شمار میروند. بطور سنتی از دهه ها قبل دریچه کولر بصورت دمپر ورقی که بصورت حجمی باز و بسته می شود ساخته می شد.این نوع دریچه کولر از دو بخش نما و دمپر تشکیل شده است که نمای بیرونیِ این دریچه کولر (طرح قدبم)با نمای بیرونیِ دریچه کولر طرح جدید تفاوتی نداشته و تفاوت دقیقا به نوع،جنس و ساختار دمپرِ این دریچه کولر برمی گردد.در دریچه کولر طرح قدیم از ورق آهنی روغنی یا گالوانیزه استفاده می شود و توسط یک دسته دمپر گِرد از روی فریم دریچه کولر باز و بسته می شود.اما در دریچه کولر طرح جدید نوع دمپر از تیغه های کم عرض تر که اصطلاحا قاشقی نامیده می شود تشکیل شده که امکان نفوذ باد کولر از این تیغه ها نسبت به دمپرِ دریچه کولر طرح قدیم بیشتر است.ضمنا نوع ایستایی یا خوابِ تیغه های دمپرِ دریچه کولر طرح قدیم با دمپر طرح جدید درست برعکس می باشد.تیغه های دمپر طرح جدید افقی و تیغه های دمپر دریچه کولر طرح قدیم عمودی می باشد.با توجه مشخصات دریچه کولر طرح قدیم به تفصیل به شرح ویژگیها و انواع مختلف دریچه کولر طرح قدیم می پردازیم.

در ادامه به نحوه عملکرد این پرهها بیشتر میپردازیم. مسلما کانال کشی و دریچه کولر نقش مهمی در بازخورد و عملکرد این دستگاههای سرمایشی دارد.به بیانی سادهتر کانال کشی اصولی و صحیح کولر، بازده کولر را به حد مطلوبی بالا میبرد. این دریچه کولر هوای کانال را به دو مسیرِ با زاویه نوددرجه یا به دو مسیر بصورت چپ و راست هدایت می کند.اگر قرار باشد هوای مسیر در زاویه نوددرجه تقسیم گردد،هوا بصورت قطری و همسان در دو وجه تقسیم می شود و اگر قرار باشد هوای دریچه کولر به دو طرفِ چپ و راست پرتاب شود،می توان هوای خروجی از دریچه کولر دوطرفه سقفی را به هرنسبتی که مایل هستیم به چپ یا راست هدایت نمود.

اين دريچه شناخته شده ترين نوع دریچه در بین عموم مردم بوده و دلیل کاربرد بالای آن در صنعت ساختمان سازی، كاربری آسان و عملكرد قابل قبول در پخش و جهت دهی هوا است. هر کولر و همچنین نصب دریچه کولر آن را را میتوان در بالای در ورودی، روی سقف و یا در فضای آزاد نصب کرد. از طرفی کاهش وزن و تنوع رنگی بالا موجب تمایل مشتریان به خرید و نصب این مدل از دریچهها شده است. دریچه کولر آهنی از بیشتر لحاظ شبیه به نمونه آلومینیومی میباشد و فقط در وزن و قیمت تمام شده با نمونه الومینیومی خود تفاوت دارد.

توسط گلستان

گلستان عبدی