جاسوسی رایانه ای چیست و چه مجازاتی دارد؟

جاسوسی رایانه ای چیست و چه مجازاتی دارد؟ بازبینی منابع سیستم هم کاری بی‌نتیجه است چراکه طراحان نرم افزارهای جاسوسی فایل‌های برنامه را مشابه با فایل‌های واقعی سیستم‌ها نام‌گذاری می‌کنند تا هویتشان پنهان بماند. نرم‌افزار جاسوسی توسط طیف مختلفی از کاربرها، از دولت ملت‌ها گرفته تا همسران حسود، به کار گرفته می‌شود تا به شیوه‌ای خرافه‌آلود اطلاعات افراد بدون آگاهی آن‌ها جمع‌آوری و فعالیت‌شان تحت نظر گرفته شود. در ادامه همه آن چیزهایی که لازم است در مورد این بدافزار بدانید را بررسی خواهیم کرد.

تفاوت جاسوسی رایانه ای با جاسوسی های سنتی

از خدماتی که این مجموعه به شما میدهد میتوان به معرفی وکیل در سراسر کشور، انواع مشاوره های حقوقی، انجام امور وکالتی، تنظیم لوایح و دادخواست های حقوقی و داوری و ده ها خدمات دیگر حقوقی میتوان نام برد. در برخی از مواقع این زنان هنگام روابط و مراودات عاشقانه، عکس‌های نامناسبی را به طور محرمانه از فرد مورد نظر گرفته و در اختیار سازمان جاسوسی متبوع خود قرار مقالات جاسوسی می‌دهند. سازمان مذکور نیز با در دست داشتن این عکس‌ها به عنوان برگ برنده، شخص مربوطه را مجبور به همکاری می‌کند. کلمه نرم افزار جاسوسی برای اولین بار در یک گروه خبری (یوزنت) و نیمه اول دهه 90 میلادی در مقاله ای درباره مدل کسب و کار مایکروسافت مطرح شد. از آن زمان تا به امروز به دنبال پیشرفت فناوری، مفهوم نرم افزارهای جاسوسی تحول یافته و بیشتر به سمت غیر قانونی شدن رفته است.

ابراهیم بن محمد بیهقی، المحاسن و المساوی، ج۱، ص۲۵۴، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره (۱۳۸۰/۱۹۶۱). عمرو بن بحر جاحظ، کتاب التاج فی اخلاق الملوک، ج۱، ص۱۶۹، چاپ احمد زکی باشا، قاهره ۱۳۳۲/۱۹۱۴. محمد بن محمد عمادالدین کاتب، البرق الشامی، ج۳، ص۱۴۹، ج ۳، چاپ مصطفی حیاری، عمان ۱۹۸۷. عمرو بن بحر جاحظ، کتاب التاج فی اخلاق الملوک، ج۱، ص۱۶۸ـ۱۶۹، چاپ احمد زکی باشا، قاهره ۱۳۳۲/۱۹۱۴. ابراهیم بن محمد بیهقی، المحاسن و المساوی، ج۱، ص۲۳۴، چاپ محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره (۱۳۸۰/۱۹۶۱).

هم چنین ممکن است بعضی از سایت‌ها یا نرم‌افزارها اطلاعات خصوصی افراد را جمع آوری کنند. اصل امنیت حقوقی می‌گوید مردم باید زندگی برایشان قابل پیش‌بینی باشد، یعنی بدانند که اگر از سوی مقامات قضایی، انتظامی یا امنیتی احضار یا دعوت یا جلب شدند، با آن‌ها براساس کدام ضابطه و مقرره اعلام شده از قبل رفتار خواهدشد تا بتوانند در مقابل مقامات قانونی پاسخگوی فعل یا ترک فعل احتمالی غیرقانونی خویش باشند. جرم جاسوسی یک جرم سازمان‌یافته، مستمر، پنهانی و در عین حال فراملی است که با مقوله امنیت ملی کشورها ارتباط ناگسستنی دارد و تمام نظام‌های حقوقی دنیا، به منظور حفظ امنیت خویش، جاسوسی را جرم‌انگاری کرده و با آن‌هایی که به جرم جاسوسی متهم می‌شوند، به سختی برخورد می‌کنند. هرگاه شخصی نقشه ها، اسرار، اسناد و یا تصمیمات داخلی و خارجی کشور را به افراد فاقد صلاحیت ارائه نماید جرم جاسوسی تحقق خواهد یافت. با توجه به این‌ که جاسوسی از جرایم امنیتی محسوب می‌شود، با نگاهی به جرایم امنیتی متوجه می‌شویم جرایم علیه امنیت، اعمالی هستند که از طریق ایجاد رابطه با کشورهای خارجی، ایراد صدمه به مصالح ملی، انجام توطئه یا با ایراد صدمه به اتحاد ملی در جهت سرنگونی نظام یا تغییر ارکان آن از راه‌های غیرقانونی ارتکاب می‌یابند. هدف‌ تجسس‌ نظامی‌ به‌دست‌آوردن‌ اطلاعات‌ و معلومات‌ مربوط به‌ نیروهای‌ مسلح‌ در زمان‌صلح‌ و جنگ‌ است‌.

(۲۵) عبدالحی حسنی، الهند فی العهد الاسلامی، چاپ عبدالعلی حسنی و ابوالحسن علی حسنی ندوی، حیدرآباد دکن ۱۳۹۲/ ۱۹۷۲. (۱۱) فرخ بن مهدی امین الدوله غفاری، مجموعه اسناد و مدارک فرخ خان امین الدوله، قسمت ۱، چاپ کریم اصفهانیان و قدرت اللّه روشنی (زعفرانلو)، تهران ۱۳۵۸ ش. (۶) ابن عبری، تاریخ مختصرالدول، چاپ انطوان صالحانی یسوعی، بیروت ۱۹۵۸. (۴) ابن بطوطه، سفرنامه ابن بطوطه، ترجمه محمدعلی موحد، تهران ۱۳۷۰ ش. علیمحمدخان بهادر دیوان گجرات، مرآت احمدی، ج۲، ص۱۱۸، چاپ عبدالکریم بن نورمحمد و رحمة اللّه بن فتح محمد، چاپ سنگی بمبئی ۱۳۰۶ـ۱۳۰۷.

سپاه: سه تیم تروریستی دستگیر شدند

به نظرم این بخش نظامی اسناد هم با توجه به این که چهل سال گذشته است، قاعدتاً قابل انتشار خواهد بود. آقای دکتر حسن بهشتی پور پژوهشگر، تحلیل گر مسائل سیاسی و پژوهشگر اسناد لانه ی جاسوسی آمریکا در موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی در گفتگوی ذیل ضمن تبیین وجوه اهمیت و جایگاه علمی و تاریخی این اسناد، چگونگی انتشار و دسته بندی آنها را نیز روایت کرده است. ایشان همچنین برای آشنایی هر چه بیشتر افکار عمومی به خصوص نسل جوان و پژوهشگران با تاریخِ نفوذ و مداخله ی استعماری آمریکا در ایران و کسب و تقویت آگاهی و «بصیرت تاریخی» پیشنهاد «ایجاد بنیاد تاریخ نگاریِ انقلاب دوم» را در این گفتگو مطرح کرده اند.

دولتشاه سمرقندی، کتاب تذکرة الشعراء، ج۱، ص۹۳، چاپ ادوارد براون، لیدن ۱۳۱۸/۱۹۰۱. عبدالحی بن ضحاک گردیزی، تاریخ گردیزی، ج۱، ص۳۱۵، چاپ عبدالحی حبیبی، تهران ۱۳۶۳ ش. پیمانی، ضیاء‌الدین، جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی‌، تهران، نشر میزان، زمستان ۱۳۸۲، ص۱۰۰. حتی امروزه دولت چین در بخش ضد جاسوسی دست بلندی دارد و این کش…

  • بعد یواش یواش این ارتباط گسترده تر می شود و بعد از انقلاب هم ادامه پیدا می کند.
  • نرم‌افزار جاسوسی توسط طیف مختلفی از کاربرها، از دولت ملت‌ها گرفته تا همسران حسود، به کار گرفته می‌شود تا به شیوه‌ای خرافه‌آلود اطلاعات افراد بدون آگاهی آن‌ها جمع‌آوری و فعالیت‌شان تحت نظر گرفته شود.
  • شامبیاتی، هوشنگ، حقوق جزای اختصاصی، تهران، انتشارات ژوبین، ۱۳۸۰، ص۱۱۰.
  • ج- چنانچه اسناد، مذاکرات، اطلاعات یا تمیمات عنوان خیلی محرمانه داشته باشد، به حبس از دو ماه تا شش ماه.
  • امروزه این نرم افزارها رفتارهای کاربر را ردیابی می کنند و ممکن است اطلاعات اشخاص را حتی از طریق نرم افزارهای قانونی سرقت کنند.
۳ـ این کار از جمله، از سوی Julis Rosenberg و Ethel Rosenberg و Klaus Fuchs و Allen Nunn may انجام می‌گرفت. فرد اخیر الذکر عضو تیم اتمی بریتانیا بود و به همراه نفر سوم در آغاز از گرفتن پول امتناع می‌کردند. تمامی بانک‌های لغت با کسب اجازه از صاحب اثر در این سایت منتشر شده است. فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «جاسوسی». این بدافزارها هر چیزی که در یک سیستم اتفاق می‌افتد، از کلیدهای فشرده شده تا ایمیل‌ها و فعالیت در اتاق چت گرفته تا وب‌سایت‌های دیده شده و برنامه‌های اجرا شده و تماس‌های تلفنی را ثبت می‌کنند و به مجرم اینترنتی می‌فرستند. این برنامه‌ها به همین ترتیب می‌توانند فرایندهای یک سیستم را بررسی کنند و نقاط آسیب‌پذیر آن را شناسایی کنند.

معروفترین جاسوسان جهان

توسط گلستان

گلستان عبدی