راهنمای خرید لپ تاپ گیمینگ

در حقیقت GPU تراشهای است که وظیفه عملکردهای سنگین دستگاه را بر عهده بهترین لپ تاپ گیمینگ دارد. در حقیقت GPU دادههای گرفتهشده از CPU را پردازش کرده و آنها را روی صفحهنمایش به تصویر میکشد. امروزه دو نوع مختلف «جی پی یو» با نامهای «iGPU» و «dGPU» در بازار موجود هستند؛ که در ادامه به معرفی و بررسی آنها میپردازیم. همانطور که میدانید، کارت گرافیکها امروزه در انواع مختلفی در بازار فروش قطعات کامپیوتری در اختیار مصرفکنندگان قرار دارد. لپ تاپ های استوک قیمت بسیار مناسبی دارند و همانطور که می دانید، در اغلب گریدهای استوک، سخت افزار و مولفه های فنی آن ها کاملا سالم هستند و عمر و ماندگاری بالایی دارند؛ بنابراین می توانید با خیال راحت به خرید لپ تاپ استوک بپردازید.

البته برند اینتل هم با ارائه «Xe Max»، جی پی یو مخصوص به خود را در اختیار مصرفکنندگان قرار داده است. این لپ تاپ به راحتی در کوله پشتی جا میشود. لپ تاپ لنوو Legion 5 Pro جزء بهترین لپ تاپ های لنوو تا 40 میلیون است چرا که یک لپ تاپ قدرتمند و حرفه ای است و نسبت به لپ تاپ های هم رده خودش از قیمت مناسبی برخوردار است. شرکتهای اچپی، ایسر و لنوو هم از دیگر تولیدکنندههای لپتاپ در بازار هستند که گزینههای اقتصادیتری در بازار بهحساب میآیند. این عامل همچنین در قیمت نهایی لپتاپ هم تاثیر قابلتوجهی دارد. همچنین پردازنده تصویر Crystal Processor همچون قلب تپنده تلویزیون عمل کرده و اطلاعات و دادهها را با سرعت بسیار بالایی آنالیز میکند.

این نوع جنس در برابر فشار، خم شدن و پیچش مقاومت قابلقبولی دارد و نسبت به سطوح براق، لکه، کثیفی و اثرانگشت را کمتر به خود جذب میکند. زیرا این عدد معمولا در یک الگوی مصرف بسیار معمولی بدست آمده است. در کیبوردهای معمولی ممکن است چند کلید با هم عمل نکنند و در بازی دچار مشکل شوید. برای مثال لپتاپهای میانرده و معمولی شرکت اپل در سری MacBook Air هستند و لپتاپهای حرفهایتر در سری MacBook Pro قرار میگیرند. حافظه رم (RAM (Random Access Memory را میتوان بهعنوان مکملی برای پردازنده و کارت گرافیک در نظر گرفت. به عبارت دیگر، کارت گرافیک به ارائه تمام و کمال قدرت پردازندگی دستگاه مشغول است. به همین علت، در ارائه عملکردهای گرافیکی پیشرفته از جمله بازیهای کامپیوتری مناسبتر است.

به همه اینها باید کارت گرافیک قدرتمند RTX 3050TI شرکت انویدیا با 4 گیگابایت حافظه اختصاصی را نیز اضافه نمود. لپ تاپ گیمینگ HP OMEN 16 – B0002TX – B دارای پردازنده قدرتمند Core i5-11400H اینتل و کارت گرافیک GeForce RTX 3050 Ti با 4 گیگابایت حافظه ویدیویی است. به بیان سادهتر، برخی افراد از لپ تاپ برای بازی استفاده میکنند پس لپ تاپ های گیمینگ باید از لحاظ سخت افزاری قدرتمند باشند. پردازندههای معمولی که برای سادهترین کارها مورد استفاده میگیرند عبارتند از: سری مدل پردازندههای اینتل Atom، Pentium، Celeron و پردازندههای AMD سری A و FX. اما شاید بررسی جوانب و عملکردهای مختلف سیستم پردازنده، برای بسیاری از کاربران معمولی و غیر متخصص پیچیده و دشوار باشد.

Asus Zephyrus 14 چنین بسته بازی همه جانبه و با کیفیتی را در چنین فرمی جمع و جور و قابل حمل ارائه میکند. این شرکت فقط در زمینه تولید قطعات گیمینگ فعالیت میکند و زیرمجموعه شرکت دل است. شرکتهای تولید کننده لپتاپ برای ردههای کاربری لپتاپهای خود نام و نشانهای خاصی دارند. حافظه رم فضایی است که اطلاعات را برای ارسال به پردازنده جهت پردازش ذخیره میکند. برند MSI یکی از نمونههای شناخته شدهای است که کامپیوترهای بدون کیس تولید میکند. پردازنده گرافیکی ضعیف، تاثیر زیادی بر عملکرد دستگاه میگذارد و تجربه بصری ناخوشایندی را در فعالیتهای گرافیکی ایجاد میکند.

این نکته نیز فراموش نشود که امکان ارتقا لپتاپ وجود ندارد. رم بیشتر به این معنا است که شما قادر خواهید بود کارهای همزمان بیشتری را با لپتاپ انجام دهید. اگر قدرت پردازشی گرافیکی برای شما مهم نیست و برای مثال قصد کارهای گرافیکی سنگین مانند ساخت انیمیشن، طراحی سهبعدی، نقشهکشی و مدلسازی، بازی و.. این نوع جی پی یو عموما چندان قدرتمند نیست و اغلب برای اجرای کارهای کامپیوتری سادهتر تولید شده است. دو شرکت انویدیا (NVidia) و ای ام دی(AMD) هستند که وظیفه تولید این چیپهای گرافیکی را برعهده دارند. در مجموع میتوان گفت ارتباط میان کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی با مادربرد و سی پی یو کاملا مشابه است. کافی است وارد این سایت “ساپا چت” شوید و تنها با یک کلیک بر روی “پرسش سوال” در نوار ابزار بالا، سوال خود را در هر ساعت از شبانه روز و در 24 ساعت شبانه روز مطرح کنید.24، تیم ما به شما خواهد گفت. این لپ تاپ که اخیراً به بازار ایران وارد شده دارای 1 ترابایت حافظه SSD و همچنین نمایشگر 144 هرتزی است.

به همین دلیل چشم را زودتر خسته می کنند و استفاده از آن در محیط باز و پر نور به راحتی ممکن نیست. بسیاری از افراد تمایزی میان کارت گرافیک و پردازنده گرافیکی یا همان جی پی یو نمیدانند؛ اما در واقع اینگونه نیست. در واقع بدون نصب این قطعه بر روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود، حتی قادر به مشاهده صفحه اصلی ویندوز هم نخواهید بود. خرید لپ تاپ گیمینگ بهطور مشخص در ابتدا به ویژگیهای سختافزاری آن ارتباط دارد، البته باید قبل از هرچیز بودجه خود را هم در نظر بگیرید. اما موارد ریز و درشت دیگری نیز هستند که به آنها اشارهای نکردیم. در صورتی که پس از بررسیهایتان به دو سه مورد نهایی رسیدید، میتوانید فاکتورهای دیگری مانند جنس بدنه، زیبایی و طراحی ظاهری، نوع کیبورد و کیفیت آن، تاچپد، بلندگو و حتی کیفیت وبکم را مورد بررسی قرار دهید. اما در مجموع پردازنده و جی پی یو وظایف متعدد دیگری از جمله ویرایش تصاویر ویدئویی، خلق تصاویر سه بعدی و موارد دیگری از این دست را هم بر عهده دارند. اما اگر بهدنبال لپتاپی با نهایت قدرت پردازشی هستید میتوانید از لپتاپی با پردازنده Intel Core i7 استفاده کنید. این لپ تاپ قابلیت های بسیار زیادی دارد و اگر دنبال قابلیت های کمی بیشتری هستید می توانید لپ تاپ RTX 2060 را انتخاب کنید (البته این دو تفاوت چندانی ندارند).

در خصوص بهترین لپ تاپ گیمینگ تا ۳۰ میلیون تومان باید بگوییم که معمولاً با افزایش بودجه برای خرید لپ تاپ مورد نیاز برای گیم، انتخاب راحتتری خواهیم داشت. این لپ تاپ دارای نمایشگر 15.6 اینچی با نرخ نوسازی 60 هرتزی است. در بسیاری از بازیها نرخ فریم بالایی ارائه میشود و این نرخ فریم به صفحه نمایشی نیاز دارد تا خود را بروز دهد و اگر فرضاً رفرش ریت یک صفحه نمایش 60 هرتز باشد و سیستم شما فریم ریتی در حدود 120 فریم بر ثانیه ارائه دهد عملاً نیمی از فریمها را مشاهده نکرده و بی جهت به سیستم شما فشار میآید.

اما در مجموع، دو برند قدرتمند «انویدیا» (Nvidia) و «ای ام دی» (AMD) تولید این پردازندههای گرافیکی را بر عهده دارند. در واقع وسواس شرکتهای تولید کننده در ساخت یک کالای با کیفیت از همه لحاظ عامل اصلی تعیینکننده قیمت است. لپ تاپ هایی که در رنج قیمتی 40 میلیون و 4 میلیون به بالا قرار می گیرد همگی لپ تاپ های نسل 10 به بالا هستند و از لحاظ سخت افزاری از سخت افزار بسیار قوی بهره می برند. کارتهای گرافیک، وظیفهی رندر تصاویر و ساختارهای ۳ بعدی انیمیشنها و بازیهای ویدئویی را بر عهده دارند و به پردازشهای ریاضی سرعت می بخشند. بهاصطلاح اگر Multi Tasking نمیخواهید انجام دهید، نیازی به هزینه کردن برای خرید لپتاپ با رم بیشتر نیستید. را ندارید، نیازی به کارت گرافیکهای حرفهای شرکت انویدیا ندارید. همچنین، هر یک از این دو تولیدکننده سعی میکنند به نوعی برگ برنده خود را در محصولات نسل جدیدشان رو کنند.

همچنین پردازنده لپ تاپ TUF Gaming F17 FX706HE-211.tm17 دارای 8 گیگابایت حافظه رم DDR4 است. میزان رمی که برای این مدل درنظر گرفته شده است 32 گیگابایت بوده و از نوع DDR4 است. البته واضح است که برای بازی کردن باید از یک ماوس جداگانه استفاده کنید. عرضه میشه که شما میتونید متناسب با نیاز خودتون و بودجه در دست، یکی از آنها رو خریداری کنید. لپتاپ گیمینگ ایسوس Asus مدل Strix G15 یکی دیگر از بهترین لپتاپهای گیمینگ رده بالا (تا ۶۰ میلیون تومان) بسیار بهتر از لنوو عمل میکند. شرکت ایسوس یکی از شرکتهایی است که در هر رده کاربری، متناسب با هر نیازی لپتاپ با کیفیت تولید کرده است و میتوانید با بهترین قیمت، با توجه به نیاز خود از لپتاپهای آن استفاده کنید. گزینه بعدی از سری TUF شرکت ایسوس میباشد که با پردازنده Core i5 10300H اینتل، گرافیک GTX 1650Ti شرکت جیفورس، حافظه رم 16GB و کیفیت ساخت بسیار خوب، طرفداران ایسوس در این بازه قیمتی را ناامید نخواهد کرد. به علاوه این پردازندههای قدرتمند در مراکز دادهها نیز مورد استفاده قرار میگیرند. در هنگام خرید بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی و گیمینگ در سال 2022 باید به سیستم عامل آن نیز توجه کنید.

توسط گلستان

گلستان عبدی