معرفی انواع بتن شرکت آروین پادیر

بتن دارای مقاومت ۴۰ مگا پاسکال می تواند به عنوان بتن مقاومت بالا در نظر گرفته شود. این مقاومت بالا با کاهش نسبت آب به سیمان حتی پایین تر از میزان ۰.۳۵ به دست آمده است. تولید کریستال های کلسیم هیدروکسید که خطرناک ترین ماده در هنگام هیدراتاسیون برای شاخص های مقاومت است با استفاده از سیلیکا فوم کاهش داده می شود. این بتن دارای دوام کم می باشد که در استفاده از آن، مشکلاتی ایجاد می نماید. این بتن‌ ها در مدت 10 روز، مقاومت فشاری 28 روزه خود را به دست می‌ آورند و مقاومت نهایی این بتن در مقایسه با انواع بتن معمولی 25 درصد بیشتر است.

این نوع بتن اغلب در جاده‌ها، باند فرودگاه‌ها، بزرگراه‌ها، پارکینگ‌ها و پیاده sepanta روها استفاده می‌شود. درحقیقت، در هر جایی که به روسازی نیاز باشد از بتن آسفالتی استفاده می‌شود. آسفالت ماده معدنی تیره‌ای است که از مخلوطی از هیدروکربن‌ها به نام «قیر» تشکیل شده است.

  • این فضاهای ریز هوا، فشار داخلی وارده بر بتن را برطرف می‌کنند.
  • به منظور تکمیل فرایند واکنش سیمان با آب مقدار مشخصی آب مورد نیاز است.
  • همچنین در صورت به کار بردن سیمان نسوز، می‌توان از آن در دیواره‌های کوره که مستقیما در برابر حرارت قرار می‌گیرند، استفاده کرد.
  • بتن مسلح در واقع همان بتن معمولی است که المان های تسلیح کننده جهت تحمل تنش های کششی به آن اضافه شده است.

همان طور که از اسمش پیداست، سطح این بتن با نقوش و رنگ‌های مختلف طراحی شده تا نماهای سنگی طبیعی یا مصنوعی همچون مرمر، گرانیت و کاشی در آن ایجاد شود. در این روش، پس از قرار گرفتن میلگردها در قالب و پیش از بتن‌ریزی، آن‌ها را کشیده و سپس اطرافشان را بتن‌ریزی می‌کنند؛ پس از گیرش بتن، آرماتورهای کشیده شده را آزاد می‌کنند. این کار سبب وارد شدن دائم نیروهای فشاری از طرف میلگرد به بتنها شده که سبب کاهش خیز و ترک‌های کششی تحت اثر بارهای وارده می‌شود. بتنهای پیش تنیده نیز مانند بتنهای مسلح، نوعی مخلوط بتنی نبوده، بلکه بتنی است که میلگردها در آن به روش خاصی کشیده می‌شوند. این بتنها نوعی بتن سبک بوده که ویژگی‌های اصلی آن شامل وزن پایین، عایق صدا، حرارت و جلوگیری از انتشار آتش است. یکی از انواع بتن‌ سبک ، بتنهای متخلخل یا اسفنجی هستند که کاربرد غیرسازه‌ای دارد، البته در مواقع خاص نیز می‌تواند کاربرد سازه‌ای داشته باشد.

تنها نکته ی مهم اهمیت انتقال صحیح این قطعات از محل تولید به کارگاه است. در این روش میلگردها و تاندون های استفاده شده در بتن پیش از اعمال بار سرویس سازه تحت تنش قرار می گیرند. یکی از ویژگی های مهم بتن که باعث گسترده تر شدن دامنه کاربرد آن شده است، وجود انواع مختلفی از آن است که هر کدام برای شرایط کاری و نیازهای متفاوتی مناسب هستند. مطالعات انجام شده در زمینه بتن منجر به تولید انواع مختلفی شده است که عملکرد و پایداری فوق العاده ای را در شرایط مختلف از خود نشان می دهند. برخی از انواع بتن ها دارای میلیاردها سلول هوای میکروسکوپی را در هر فوت مکعب نگهداری می کنند. آنها محفظه های کوچکی را فراهم می کنند که در آن آب هنگام یخ زدن می تواند منبسط شود.

بتن آماده (Ready-mix Concrete)

در واقع بتن مسلح نتیجه همکاری بتن غیر مسلح و المان های تسلیح در تحمل بار است. انواع مختلفی از بتن وجود دارند که براساس مصالح به کار رفته، طرح اختلاط، روش ساخت، محل کاربرد، نوع واکنش هیدراتسیون و … از یکدیگر متمایز می شوند. در ادامه تلاش شده است تا تقریبا تمام بتن های موجود در حال حاضر توضیح داده شوند. بتن تزئینی ترکیبات جذابی از نظر بصری و زیبایی ظاهری ایجاد می کند. بتن تزئینی معمولا باید مراحل رنگ آمیزی، قالب گیری، جلا دادن، حکاکی کردن و استفاده از تاپینگ های تزئینی را بگذراند.

بتن حباب‌دار یا هوادار

المان های مختلف سازه ای را می توان با ویژگی های مختلفی در کارخانه ساخته و تنها در محل کارگاه آن ها را مونتاژ نمود که این واحدهای بتنی ، بتن پیش ساخته نامیده می شوند. این بتن متشکل از پلیمریزاسیون مخلوطی از منومر و سنگ‌دانه‌ها بدون هیچ ماده چسبنده دیگری است. این نوع بتن باید از چسبندگی کافی در میان اجزا برخوردار باشد تا حین پمپاژ، مواد تشکیل‌دهنده آن از هم جدا نشوند. برای رسیدن به روانی لازم در این نوع بتن و کاهش مصرف آب در آن، استفاده از افزودنی‌های روان‌کننده توصیه شده است.

بتن خودمتراکم ، بهترین نوع بتن برای استفاده در سازه هایی است که تقویت کننده های آن (آرمه) نازک و دارا منفذ های ریز هستند. در این نوع بتن ، میلگرد ها و پی موجود در بتن قبل از بارگذاری اصلی ، تحت بارگذاری قرار می‌گیرند. در طول فرایند میکس و بتن ریزی ، میله های تقویت کننده ی بتن ، تحت کشش از طرفین قرار می‌گیرند تا زمانی که بتن سفت شود. بتن تقویت شده یا بتن آرمه ، به گونه ای از بتن گفته می‌شود که استحکام کششی آن به گونه ای تقویت شده باشد تا بتواند بار های کششی را تحمل کند.

با توجه به مقاومت و شرایط اجرایی بیشتر در سدسازی، شالوده‌های بزرگ و راهسازی کاربرد دارد. نوعی پنل متشکل از فیبرهای نوری از جنس فیبرهای پلاستیکی با جانمایی منظم و با فاصله‌های معین همراه با مصالح سنگی، سیمان و آب می‌باشد. نصب بتن شفاف به دو صورت استفاده از پیچ و مهره و یا استفاده از ملات صورت می‌گیرد و بیشتر در دیوارها، کف‌سازی، ساخت تابلو راهنما، دیوارهای داخلی و لامپ‌های مکعبی کاربرد دارد. به دلیل کسب مقاومت فشاری 140 مگا پاسکال در ظرف کمتر از 1 ساعت، برای کارهای فوری در معادن، تونل‌ها و جاده‌ها مناسب است. مراحل اختلاط، قالب‌گیری و ساخت کامل بتن پیش‌ساخته در کارخانه‌ها انجام می‌شود و مکانیزه بودن این فرایندها، ساخت مصالحی در نهایت کیفیت و دقت و در احجام بزرگ را سهولت بخشیده است. بتن پیش‌ساخته به صورت مسلح یا غیرمسلح ساخته می‌شود و در بخش‌هایی از ساختمان همچون نما، سقف‌ها، تیرها، راه‌پله و … به کار می‌رود.

بتن سبک (Lightweight Concrete)

معرفی انواع بتن شرکت آروین پادیر

توسط گلستان

گلستان عبدی