میزان و زمان کوددهی گیاهان برای برداشت بیشترین محصول – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

عوارض زیر نشان دهنده کمبود مواد مغذی در گیاهان است و پس از مشاهده این موارد احتمالاً زمان کوددهی می‌باشد و با شناخت از گیاه و خاک، باید کود مناسب تهیه شده و به مقدار مناسب به گیاه داده شود تا محصول خوبی عاید شود.

گاهی کشاورزان و باغداران یا افراد دارای گل و گیاه به دلیل اطلاعات محدودی که نسبت به روش‌های رشد و محصول دهی گیاه دارند از یک فرمول خاص کوددهی که یک بار اثر کرده بارها و بارها استفاده می‌کنند، غافل از این که آنچه یک بار جواب داده لزوماً دفعات بعدی اثر مثبت نخواهد داشت. زیرا برنامه کوددهی گیاهان، در اثر تغییرات شرایط زمین و آب و هوا و خاک و نیازهای غذایی خاص هر گیاه و تغییر فصل، متفاوت خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر در این کود به فروشگاه اینترنتی پارس مرکبات مراجعه نمائید.

میزان و زمان کوددهی گیاهان برای برداشت بیشترین محصول

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/5465496/%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%AF%D8%AF%D9%87%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84

رنگ پاییزی درخت زودتر از آمدن فصل پاییز

آزمایش خاک و تست میزان اسیدیته یا قلیائی و تعیین درصد مقدار مواد مغذی خاک، زمان اضافه کردن کود را مشخص می‌کند. کود زیادی باعث آسیب رساندن به گیاه و محصول آن می‌شود. مقدار مناسب و قابل احتیاج از کود در فصل بهار یا پاییز به خاک اضافه می‌شود تا موجب بازیابی قوای گیاهان و بیشتر شدن محصول آنها شود.

نشانه‌های وجود مشکل در رشد گیاه

کاهش رشد شاخه سالانه

میزان و زمان کوددهی گیاهان برای برداشت بیشترین محصول

گیاهان می‌توانند با قرار گرفتن در معرض آب و هوای خشن و سرد، یا انواع آفت ها و بیماری‌ها یا مواد شیمیایی آسیب ببینند آن گاه زمان استفاده از کود مناسب به میزان مناسب فرا رسیده. البته برای بهتر شدن حال گیاه و به دست آوردن محصول با کیفیت تر و بیشتر، بهتر است میزان و زمان استفاده از کود به توصیه کارشناس و مشاور کشاورزی باشد.

به عنوان مثال ایجاد شدن رگبرگ‌های سبز کم رنگ و زرد در قسمت‌های برگ گیاه می‌تواند نشانه کمبود آهن باشد که با استفاده از کود آهن می‌توان آن را جبران نمود.

لازم به ذکر است که گیاهان سالم اغلب به مواد مغذی اضافی نیاز ندارند. میزان کود برای هر محصول و گیاه متفاوت است و اگر به این تفاوت و مقدار دقت نشود با اضافه کردن کود به خاک درختی که رشد خوب دارد می‌توان نسبت مواد مغذی مورد نیاز را از حد لازم فراتر برد و موجب رشد افراطی گیاه و ضعیف شدن تنه شد.

گیاهان در مراحل مختلف رشد، مقادیر و نسبت‌های مختلفی از مواد مغذی را جذب می‌کنند که مخصوص همان گیاه است. کود مناسب هر گیاه باید با توجه به نیازهای خاص آن گیاه، به مقدار مناسب در هر مرحله از رشد در اختیار گیاه قرار گیرد.

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، گیاهان موجودات زنده‌ای هستند که با مراقبت و نگهداری مناسب هر سال پر نشاط تر و دارای رشد بهتر خواهند بود مشروط بر این که به خوبی از آنها مراقبت شود. رسیدگی مناسب به گیاه ممکن است شامل آبیاری درست، کوددهی به موقع و به اندازه و همچنین هرس کردن باشد.

زمان مناسب کود دهی

کمبود میزان کوددهی در گیاهانی که نیاز به کود دارند نیز اثرات سوئی در رشد گیاه خواهد داشت زیرا گیاه در اثر نداشتن مواد مغذی مجبور می‌شود از مواد موجود در خود استفاده کند و پژمرده و یا ضعیف و ناتوان می‌شود و محصول مناسب نخواهند داد.

اندازه برگ کوچک‌تر از حد معمول

هر گیاهی برای محصول بیشتر به زمان مناسبی برای کوددهی نیاز دارد. توجه به سن درخت برای تعیین زمان کود دهی مهم است. به عنوان مثال کوددهی در سال‌های اول و دوم کاشت درختان و درختچه‌های پیوندی، می‌تواند باعث رشد بالای درختان شود و در سال‌های بعد در پر بار شدن محصول تأثیر بسزایی می‌گذارد. کودهایی که آهسته مواد خود را آزاد می‌کنند (کند رهش) برای این درختان مناسب هستند.

میزان مناسب کوددهی برای رشد بهتر گیاه

برای درختان میوه نیز بهترین زمان کوددهی اوایل بهار و اواخر زمستان قبل از شکوفه دهی است، در صورت از دست دادن این زمان، در اوایل تابستان نیز این کار را می‌توان انجام داد. ولی اوایل پاییز یا اواخر تابستان زمان مناسبی برای کوددهی نیست.

میزان درست کوددهی یک رویه اساسی در کشاورزی است. با توجه به اینکه کودها مسئول ۷۰٪ از بازدهی محصول هستند بهتر است هرچه زودتر به بهینه‌سازی کود دهی پرداخته شود و با مشورت با کارشناسان امر، برای دریافت محصول بهتر به میزان مناسب کود به گیاه داده شود.

ترک خوردگی شاخه

اگر بیشتر از حد معمول به گیاه کود بدهیم، روی گیاه و خاک و محیط زیست تأثیر منفی خواهد گذاشت. عبارت «هرچه بیشتر، بهتر» یک باور غلط درباره کوددهی است. گاهی استفاده چندین باره مقدار مشخصی از کود در زمان کوتاه برای به دست آوردن نتیجه بهتر، برعکس عمل کرده و باعث سوختن ریشه می‌شود. کود مازاد در اثر آبدهی و شسته شدن خاک به صورت نمک در خاک باقی می‌ماند و باعث شوری یا سمی شدن خاک می‌شود که باعث مشکلاتی در محصول دهی گیاه شده و به آن آسیب می‌زند.

رنگ پریدگی غیر متعارف برگ‌ها (سبز کم رنگ یا زرد)

بیماری‌ها و قارچ‌ها

ریزش برگ بی موقع

و در آخر می‌توان گفت اگر بهترین زمان کوددهی برای گیاه انتخاب نشود، کوددهی دیر تر یا زودتر باعث اثرات مضر و گاهی نابودی محصول در گیاه می‌شود. بر فرض گیاهی که دیرتر از زمان مناسب کود داده شود، مجبور است از مواد غذایی ذخیره‌ای خود استفاده کند، رشدش محدود شده و ضعیف می‌شود و کود دیرهنگام، تأثیری بر بهبود محصول آن نخواهد داشت.

کود غذا نیست و گیاهان غذای خود را به شکل قند از طریق فتوسنتز تولید می‌کنند. زمانی که مواد معدنی در خاک وجود نداشته باشد یا کم باشند، و به اصطلاح خاک تهی شده باشد برای جبران کمبود این مواد می‌توان کود به آن اضافه کرد. گاهی گیاهانی که در خاک مساعد و مناسب رشد می‌کنند ممکن است نیاز به کود نداشته باشند یا به کود کم نیاز داشته باشند.

توسط گلستان

گلستان عبدی