پایانه گل و گیاه در گیلان احداث شود/ نوین سازی شیوه کشاورزی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

وی، اقتصاد کشاورزی را اولویت اصلی و زیربنای توسعه برشمرد و افزود: توجه به کیفی سازی، کمیت و افزایش بهره وری و زنجیره ارزش منجر به اقتصاد کشاورزی می‌شود.

استاندار گیلان با اشاره به میزان بارش ۶ میلیارد متر مکعب باران و تولید آب در این استان، بیان کرد: در بخش ذخیره سازی آب‌های سطحی و بارش‌ها با مشکل جدی مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی عصر دوشنبه در نشست شورای کشاورزی استان گیلان، اظهار کرد: کشاورزی پایه و اساس توسعه است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

استاندار گیلان با بیان اینکه هیچ زمینی نباید بدون کشت باقی بماند، گفت: با تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان به شدت برخورد می‌شود.

جلوی آب رفتن اراضی کشاورزی گیلان را بگیرید

عباسی با اشاره به ساماندهی مازاد تولید کیوی، اضافه کرد: میزان تولید کیوی مازاد بر مصرف است و باید برای صادرات این محصول برنامه‌ای مدون و اثربخش دیده شود.

شیوه سنتی کشاورزی به سمت نوین تغییر پیدا کند

وی با بیان اینکه آموزش محور کارهای کشاورزی قرار گیرد، افزود: نگاه دانش بنیان به بخش کشاورزی منجر به شکوفایی اقتصادی در این بخش می‌شود. استاندار گیلان با تاکید بر کیفی سازی محصولات کشاورزی بویژه چای، تصریح کرد: کیفیت محصولات کشاورزی برگ برنده و نقطه قوت درآمدی کشاورزان است.

استاندار گیلان با تاکید بر ظرفیت سنجی استان در بخش کشاورزی مطابق با سیاست‌های کلی نظام و دولت سیزدهم، اضافه‌کرد: سرمایه گذاری روی محصولی صورت گیرد که مطابق با شرایط اقلیتی، آب و خاک و هم خوانی هزینه‌های تولید و درآمد باشد. عباسی با تاکید بر اینکه شیوه سنتی کشاورزی باید به سمت نوین تغییر پیدا کند، گفت: تولید محصولات کشاورزی به شیوه ۳۰ سال قبل پاسخگوی نیاز امروز نیست.

عباسی با تاکید بر شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی در استان گیلان، اضافه کرد: داشتن داده‌های آماری در بخش‌های مختلف کشاورزی قدرت تصمیم گیری و دامنه برنامه ریزی را افزایش می‌دهد.

عباسی با تاکید بر اینکه دست واسطه‌ها در بخش کشاورزی کوتاه شود، تصریح کرد: هر چه قدر فاصله تولیدکننده و مصرف کننده کوتاه‌تر شود منافع آن به هر دو بخش می‌رسد.

استاندار گیلان خواستار ایجاد پایانه گل و گیاه در استان شد و بیان کرد: ظرفیت گیلان در بخش تولید گل و گیاه باید احیا شود.


منبع: https://www.mehrnews.com/news/5665989/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%DA%AF%D9%84-%D9%88-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D8%AB-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8Cوی با اشاره به وضعیت قرمز تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان، افزود: نباید اجازه داد تا اراضی با ارزش کشاورزی در استان روز به روز آب برود.

وی با اشاره به طرفیت‌های گیلان در بخش تولید فندق، افزود: شیوه برداشت، بسته بندی و عرضه فندق باید تحول صورت گیرد تا در بازارهای خارجی هم خریدار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان مرکبات از ۵۰ درصد معافیت ارزی بهره مند می‌شوند، افزود: رایزنی‌های خوبی برای صادرات مرکبات صورت گرفته که نتایج خوبی در این بخش به همراه خواهد داشت.

توسط گلستان

گلستان عبدی