دانلود کتاب پرسپکتیو در معماری داخلی اثر فریبا سبز چمنی فیدیبو | معماری نواز

دانلود کتاب پرسپکتیو در معماری داخلی اثر فریبا سبز چمنی فیدیبو | معماری نواز

این پرسپکتیو می تواند نسبت به پرسپکتیو یک نقطه ای به صحنه عمق بیشتری بدهد که باعث می شود با توجه به زیبایی بیشتر واقعیت احجام نیز بیشتر نشان داده شود. خط افق همان خط جدا کننده دریا و آسمان محسوب می شود، در واقع خطی است فرضی که در راستای محور چشم ما در دور ترین نقطه تصویر یعنی افق کشیده شده است. نحوه رسم کردن پرسپکتیو از دید ناظر به این صورت است که فرد یا ناظر دقیقا مقابل سوژه قرار گرفته و به صورت مستقیم به مدل و سوژه نگاه می‌کند از این دید بیشتر برای ساختن تجربه مشابه در طرح های معماری واقعیت استفاده می‌شود. خطوط گریز در نقطه‌ی گریز تشکیل و از آن خارج می شوند و در بالا و پایین اشیاء ، به صورت افقی رسم می‌شوند. این خطوط به آثار طراحی شده اعتبار می بخشدو ساختار کلی، اثر را تکمیل می‌کند. اگر بخواهیم پرسپکتیو در معماری را توضیح دهیم باید در ابتدا انواع پرسپکتیو را بشناسیم.

  • تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت محفوظ است و هرگونه کپی برداری غیر قانونی از منابع و نوشته های سایت بدون ذکر منبع مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
  • و بر حسب زاویه بین این محورها به انواع مختلفی تقسیم می شوند.
  • پرسپكتيو ابزاري تدويني و ترسيمي نيست بلكه در برگيرنده انديشههايي ميشود كه بيشتر ريشه در تعريف فضا يا نگرش آدمي نسبت به بارهاي معنايي فضا دارند.

در این پرسپکتیو بیش از چهار نقطه گریز وجود دارد و یک دید ۳۶۰ درجه از تصویر به ما می دهد به نحوی که انگار از داخل یک کره شیشه ای به منظره نگاه می کنیم به این حالت دید چشم ماهی نیز گفته می شود. پرسپکتیو باعث ایجاد فضای سه بعدی بر روی سطح دو بعدی شده و هدف اصلی آن نشان دادن عمق اجسام است و نیز تنها تصویری است که چشم انسان آن را به عنوان واقعیت قبول می کند. طراحی‌کردن سریع‌تر است و جای کمتری برای دروغ‌ باقی می‌گذارد. پیش از هر چیز به شما می‌آموزد که نگاه کنید سپس مشاهده کنید و در آخر شاید کشف کنید و این‌گونه است که شاید به شما الهام شود».

نقش کیفیت طراحی و اجرا در تحقق مفهوم هویت در معماری معاصر ایران

ابعاد و اندازه ها معمولا با تناسباتی چون قد انسان یا ارتفاع مبلمان و … سنجیده می شوند و حالتی حسی و چشمی دارند. بنابراین برای یک معمار تسلط بر هر دو روش ترسیم سه بعدی بسیار حائز اهمیت است. پرسپکتیو ارایه تصویر سه بعدی از جسم بر روی صفحه دوبعدی است. پرسپکتیو در معماری یا با استفاده از دستگاه های مختصات پرسپکتیو یا با استفاده از نقاط گریز ترسیم می شود. ترسیم در دستگاه های پرسپکتیو معمولا برای ترسیمات فنی که ابعاد و اندازه ها بسیار مهم هستند کاربرد دارند.

دانلود رایگان کتاب بانک اطلاعات معماری نویفرت نسخه ۲۰۱۴

این آموزش به زبان فارسی و شامل کلیه نکات و اصول پرسپکتیو یک نقطه ای – دو نقطه ای و سه نقطه ای می باشد. پرسپکتیو از واژه لاتینی perspectiva گرفته شده‌است و نخستین بار توسط Boethius به هنگام ترجمه رساله علم نور و بصر ارسطو به کار گرفته شد. پرسپکتیو یک نقطه ای نوع ساده ای از پرسپکتیو خطی است که در آن تنها یک نقطه گریز روی صفحه وجود دارد که تمام خطوط به جز خط های عمودی به این نقطه منتهی می شوند، این پرسپکتیو به سادگی و با سرعت بالا ترسیم می شود. به پرسپکتیوی که بیش از چهار نقطه گریز داشته باشد پرسپکتیو چند نقطه‌ای می‌گویند که یک دید ۳۶۰ درجه از تصویر به شما می‌دهد به نحوی که انگار از داخل یک کره شیشه‌ای به منظره نگاه می‌کنید. اگر زاویه دید ناظر به سوژه از بالاتر از حجم باشد به آن دید پرنده گفته می‌شود مانند زمانی که یک پرنده از بالا به سوژه‌ای نگاه می‌کند که از این دید بیشتر برای نمایش کلیات حجم و نحوه قرارگیری آن استفاده می‌شود.

•  پرسپکتیو سه نقطه‌ای:

این نقطه مکانی است روی خط افق و در بی نهایت که در آن کلیه ی خطوطی که به موازات محوری مشخص به عمق تصویر می روند به هم می رسند. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید با ثبت نام در سایت آپادمی‌می‌توانید مقالات و آموش‌های رایگان ما را دنبال کنید و پکیج‌های آموزش ما در حوزه‌های معماری، عمران، گرافیک و طراحی لباس را تهیه کنید. دید از پایین یا دید مورچه به زمانی گفته می‌شود که زاویه دید نسبت به حجم، پایین‌تر از حالت عادی باشد که از این دید بیشتر برای نمایش دادن جزئیات استفاده می‌شود.

توسط گلستان

گلستان عبدی